Reislustige arend bezorgt wetenschappers giga telefoonrekening

Worden jouw ouders wel eens boos op je vanwege een te hoge telefoonrekening? Vertel ze de volgende keer het verhaal van deze steppearend…

De trekvogel had een zender om zodat onderzoekers zijn migratiepatronen konden bijhouden. Deze zender zou vier keer per dag de locatie van de vogel doorgeven per sms. Helaas had het dier in Kazachstan geen bereik en kwamen de sms’jes dus niet door. Eenmaal aangekomen in Iran had de steppearend weer bereik en werden alle sms’jes in één keer verstuurd.

Rekening verscheurd

Helaas voor de onderzoekers is sms’en in Iran een stuk duurder dan in Rusland. De prijs voor een sms’je ligt daar wel 25 keer hoger! In één klap was al het geld voor het onderzoek op. De onderzoekers startten een crowdfunding-campagne om de prepaidkaart van de steppearend op te waarderen. Al snel werden er honderden euro’s bijgeschreven op z’n telefoonkaart en besloot de telefoonprovider ook nog eens om de rekening te verscheuren.

Lees meer: Wow! Een nieuwe vogelspin ontdekt!

 

National Geographic Junior maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.